Så har vi for længst passeret den tid, hvor jeg normalt leder efter den yngste kandidat, der ikke når at sige noget indlysende tåbeligt under valgkampen. Og så er der jo god tid til at smage lidt nærmere på al valgflæsket – idet vi lige repeterer at det er påstande fra valgkampen, der debatteres, ikke rød og grøn stue osv.
Første kandidat er ikke her
fra kommunen, men fra Lyngby Taarbæk: Richard Sandbæk, konservativ.
Han har bla. været aktiv i
lokalavisen Det Grønne Område (DGO) og særligt med to påstande: At letbanen
koster kommunens borgere alt for meget i skat - og at den ikke er grøn.
Lad os starte med det sidste:
I DGO skriver han, at “anlægget udleder 187.000 tons CO2, som resultat af
letbanebeslutningen. Og vi andre skal så suge dette resultat ned i vores
lunger” [1].
Oplysningen om de 187.000 tons
CO2 kommer fra VVM-analysen fra 2015. I denne står endvidere, at det svarer til
ca. 24.000 danske husstandes udledning på et år, og derfor er ubetydeligt. Denne
lille detalje undlader Hr. Sandbæk sjovt nok at oplyse.
Udledningens størrelse bør naturligvis
ses i sammenhæng med alternativet. Consito vurderer fx at det svarer til min.
en fordobling over 50 år af udledningen under drift. Driftsforbruget målt i kWh/km
bliver ca. 2-3 kWh, hvilket svarer fint med letbanen i Aarhus, men er mere end
forgængeren til de tog HL har købt jf. note fra Stanford Universitet [2]. Til
sammenligning bruger en 18m elbus i Barcelona op mod 4 kWh/km iflg. Alternative
Bus Technologies. Dertil kommer batterierne, der er voldsomt energikrævende at
producere.
Samtidig har man stadigvæk
ikke etableret så meget som én meter busbane.
Det med skatten bør også have
et par ord med: I Lyngby-Taarbæk kommune finansieres en god bid af letbanen
allerede inden åbningen som følge af bidraget fra dækningsafgiften fra
Novozymes. De fik kun lov at bygge som følge af, at kommunen indstillede
området som stationsnært ifm revision af Fingerplan 2013 [3]. Det juridiske
følger af planloven.
Richard Sandbæk undlod at
medtage bemærkningen om det ubetydelige og indregne indtægterne i regnestykket.
Derfor kandiderer han i min (sorte) bog til rollen som simpel populist, med en
meget økonomisk tilgang til fakta. Han blev valgt ind. Tillykke til borgerne i
LKT og kandidaten selv.
[1]: Indlæg ikke længere
tilgængelig på DGO, men kan findes her (eller i forkortet udgave som e-paper af
avisen): https://lyngby.konservative.dk/debatindlaeg-og-laeserbreve/hvad-med-den-rene-luft/
[2]: http://adl.stanford.edu/aa260/Lecture_Notes_files/transport_fuel_consumption.pdf
*Edit* dokumentet ligger nu alene på webarchive - skal åbnes på pc, da mobilenhed ofte kun viser forsiden:
*Edit* det oprindelige tekniske dokument er tilgængeligt her:
[3]: Kommuneplantillæg
11A/2013.