Here we go:
Under overskriften ”Grønne busser eller sorte tog” bragte DGO tilbage i maj måned endnu et indlæg af folketingskandidat for de konservative Henrik Sørensen mod letbanebyggeriet langs ring 3.
Heri hævder Henrik Sørensen, at energiforbruget på den
kørende letbane i Århus er 4,2 kWh pr. km. – og at forsøg med elbusser har vist
et energiforbrug på 1,33 kWh pr. km.
Den vakse ingeniør vil undersøge, om man på det grundlag
uden videre kan sammenligne to forskellige køretøjer - og svaret er entydigt
Nej. Man skal naturligvis medregne kapaciteten – fx ved at opgøre
energiforbruget pr. passagerkilometer.
Husk at bussen har plads til ca 60 passagerer - mod
letbanens 260.
Den vakse jurist vil undersøge hvorvidt de oplyste tal blot
er nogenlunde retvisende. Movia oplyser et gennemsnit på 1,37 kWh pr. km for
elbussen (med slukket aircondition i vinterhalvåret for at spare på strømmen).
Men Henrik Sørensen glemmer – skønt tydelig oplyst af Movia – at elbussen
tillige anvender diesel til opvarmning. I gennemsnit ca. 0,28 kWh pr. km (0,81
kWh pr. km i vinterhalvåret), hvilket svarer til ca. 1,7 kWh pr. km – fortsat
for bussen med plads til 60 passagerer.
Over for undertegnede oplyser Aarhus Letbane, at de ikke
fører oversigt over togs energiforbrug som kWh pr. km, men alene over det
totale elforbrug til kørestrøm, og i øvrigt på nuværende tidspunkt ikke kan
udlevere dette. De har ikke begrundet hvorfor - og jeg har ikke søgt
aktindsigt.
Det er heller ikke nødvendigt, for hovedstadens Letbane har
købt et andet tog: Avenio fra Siemens. På nettet ligger – frit tilgængelig –
tal for forgængeren, nemlig Combino, der bl.a. er i drift i både Potsdam og i
Basel. Over 41 dage i almindelig drift er der i Potsdam målt et samlet
nettoforbrug på ca. 1,84 kWh pr. km køretøjet har tilbagelagt. I Basel var
forbruget over 56 dage 1,53 kWh pr. km.
Energieffektiviteten svarer til en Porsche Carrera GT, som
sikkert er sjovere at køre i og givetvis har en bedre acceleration. Men kun
plads til 2.
Og tornen i øjet konstaterer: I forsøget på igen at
dæmonisere projektet, anvendes faktuelt forkerte oplysninger – og Henrik
Sørensen undlader at nævne det væsentligste: At letbanens kapacitet er 4 gange
så stor.
Det er helt legalt at være imod projektet, men det giver
fortsat ikke ret til egne facts.
Kilder:
Henriks artikel: http://lyngby-taarbaek.lokalavisen.dk/laeserbreve/2019-05-21/DEBAT-Gr%C3%B8nne-busser-eller-sorte-tog-4971477.html
Henriks artikel må findes på webarchive eller e-udgaven af Lokalavisen for Lyngby Taarbæk (Det Grønne Område).