I endnu et af Henrik Sørensens mange debatindlæg om
letbanebyggeriet langs ring 3 påstås det nu, at køretiden på en delstrækning
forøges 20% og at der som kompensation bliver behov for at køre 30 km/t
(gennemsnit) på strækningen fra Gammelmosevej til Lyngby St. Endelig fremføres
igen påstanden, at ”[…] Buslinje 30E er i dag hurtigere end letbanen vil være
med HL´s nye tidsplan” – samt at ”[…] 300S med deres flere stop end letbanen på
visse tidspunkter vil være hurtigere end letbanen” [1], [2].
Lad os lige lave et sanity-check på de påstande: Øgningen på
de 20% skyldes formentlig tilkøbet ind gennem DTU, som forlænger rejsetiden fra
udgangspunktet med noget, der ligner et minut: Det er et bevist valg, da
fordelene langt opvejer ulemperne [3]. Påstanden om 30 km/t fra Gammelmosevej
til Lyngby St. er tvivlsom: Der er 1,6 km fra standsningsstedet Gammelmosevej til
Lyngby St. I HL’s køreplan er tiden sat til 3 min. og 31 sek. Det giver en
gennemsnitsfart på ca. 25 km/t – til sammenligning holder busser med rute
gennem København en gennemsnitsfart på ca. 27 km/t.
Men det er alt sammen elastik i metermål.
Der hvor kæden første gang hopper af, er påstandene om 30E
og 300S.
30E starter på Rævehøjvej og ikke i Lundtofte. En tidlig
afgang kl. 7:01 er på Ishøj St. 8:04, altså 63 minutters køretid senere. Den
standser kun ved 17 standsningssteder, mod letbanens 29; dvs. sammenligningen
er på ingen måde valid. Om formiddagen tager turen 61 minutter. Den hurtigste
(kl. 6:23) er på 56 minutter, den længste på 68 minutter [4]. Den kører bl.a.
ikke ind over Glostrup St.
300S er delt og kun få afgange kører hele turen fra
Lundtofteparken frem til Ishøj St.
Kl. 8:14 køres fra Lundtofteparken med ankomst Ishøj St kl.
9.37 og igen kl. 17:05 med ankomst 18:26. Dvs. køretider på over 20 min mere
end letbanen – eller reelt 33 pct længere med bussen [5].
Eller som en bruger på facebook udtrykker det:
Eller som en bruger på facebook udtrykker det:
Det rejser alt sammen spørgsmålet: Hvad er det der gør, at
en kandidat til både byråd og folketing helt tilsidesætter realiteter og alm.
sund fornuft?
Imidlertid fortsætter han, her fra Lyngby-gruppen-vi-ikke-nævner-med-navn:
Og her fra Gladsaxe-gruppen - og nej, se andet oplæg vedr. Aarhus - hvor Letbanen gør det væsentligt hurtigere end de tidligere busser [6]
Note: Da Det Grønne Område er overgået til Sjællandske
Medier, er mange læserbreve gået tabt. Indlægget må enten søges i ’the-way-back-machine’
archive.org eller på skribentens egen hjemmeside: https://henriksoerensen.konservative.dk/debatindlaeg-og-laeserbreve/letbanen/en-langsommere-letbane-igennem-lyngby/
[3]: https://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/L65/bilag/1/1299996.pdf
Bemærk i øvrigt DTU’s note om værdisætningen af letbane vs bus. Det har
konsekvens for den samfundsøkonomiske analyse såvel som for passagerprognoserne
(de underestimeres begge væsentligt).
[6]: https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/461/svar/1568917/2035902.pdf