mandag den 3. februar 2020

Mere fra den konservative kandidat i Gladsaxe

I endnu et af Henrik Sørensens mange debatindlæg om letbanebyggeriet langs ring 3 påstås det nu, at køretiden på en delstrækning forøges 20% og at der som kompensation bliver behov for at køre 30 km/t (gennemsnit) på strækningen fra Gammelmosevej til Lyngby St. Endelig fremføres igen påstanden, at ”[…] Buslinje 30E er i dag hurtigere end letbanen vil være med HL´s nye tidsplan” – samt at ”[…] 300S med deres flere stop end letbanen på visse tidspunkter vil være hurtigere end letbanen” [1], [2].
Lad os lige lave et sanity-check på de påstande: Øgningen på de 20% skyldes formentlig tilkøbet ind gennem DTU, som forlænger rejsetiden fra udgangspunktet med noget, der ligner et minut: Det er et bevist valg, da fordelene langt opvejer ulemperne [3]. Påstanden om 30 km/t fra Gammelmosevej til Lyngby St. er tvivlsom: Der er 1,6 km fra standsningsstedet Gammelmosevej til Lyngby St. I HL’s køreplan er tiden sat til 3 min. og 31 sek. Det giver en gennemsnitsfart på ca. 25 km/t – til sammenligning holder busser med rute gennem København en gennemsnitsfart på ca. 27 km/t.
Men det er alt sammen elastik i metermål.
Der hvor kæden første gang hopper af, er påstandene om 30E og 300S.
30E starter på Rævehøjvej og ikke i Lundtofte. En tidlig afgang kl. 7:01 er på Ishøj St. 8:04, altså 63 minutters køretid senere. Den standser kun ved 17 standsningssteder, mod letbanens 29; dvs. sammenligningen er på ingen måde valid. Om formiddagen tager turen 61 minutter. Den hurtigste (kl. 6:23) er på 56 minutter, den længste på 68 minutter [4]. Den kører bl.a. ikke ind over Glostrup St.
300S er delt og kun få afgange kører hele turen fra Lundtofteparken frem til Ishøj St.
Kl. 8:14 køres fra Lundtofteparken med ankomst Ishøj St kl. 9.37 og igen kl. 17:05 med ankomst 18:26. Dvs. køretider på over 20 min mere end letbanen – eller reelt 33 pct længere med bussen [5].
Eller som en bruger på facebook udtrykker det:

Det rejser alt sammen spørgsmålet: Hvad er det der gør, at en kandidat til både byråd og folketing helt tilsidesætter realiteter og alm. sund fornuft?
Imidlertid fortsætter han, her fra Lyngby-gruppen-vi-ikke-nævner-med-navn:
 
Og her fra Gladsaxe-gruppen - og nej, se andet oplæg vedr. Aarhus - hvor Letbanen gør det væsentligt hurtigere end de tidligere busser [6]

Note: Da Det Grønne Område er overgået til Sjællandske Medier, er mange læserbreve gået tabt. Indlægget må enten søges i ’the-way-back-machine’ archive.org eller på skribentens egen hjemmeside: https://henriksoerensen.konservative.dk/debatindlaeg-og-laeserbreve/letbanen/en-langsommere-letbane-igennem-lyngby/
[3]: https://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/L65/bilag/1/1299996.pdf Bemærk i øvrigt DTU’s note om værdisætningen af letbane vs bus. Det har konsekvens for den samfundsøkonomiske analyse såvel som for passagerprognoserne (de underestimeres begge væsentligt).
[6]: https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/461/svar/1568917/2035902.pdf

Det med stort

De borgerlige liberale i Gladsaxe kommune bryster sig ofte af at sige “andre folks penge” - ofte i betydningen - ‘Deres penge’.  Så meget me...